Tio år senare - Är allt (nästan) som förrut!

Bussen rullar in i Älmhult och som vanligt funderar man på hur det var att bo där. Det var sagt att vi skulle ses klockan 15.40 när min buss kom, men min polare ringde och var försenad så jag får klara mig själv i tjugo minuter inna ndet är dags att ses på ett fik i centrums utkant.
Va fan skall man då göra i Älmhult en lördag med två kassar öl?
Varmt som i en jävla bakugn med, klädd i skjorta och jeans i den trettiogradiga eftermiddagen. Lite fint klädd får man ta och vara, respektera värdinnorna och tillställningen. Helst vill jag knäppa upp skjortan och kavla upp jeansen, men det får gå man får bita ihop helt enkelt.
Jag styr stegen mot en liten park bakom kommunhuset. En bänk i skuggan blir min räddning.
Knäpper upp en kall bärs och inser att sist jag var i den här parken var inför balen dagarna innan studenten.
Märkligt att vara tillbaka här, tio år senare, nästan på dagen och sitta med en kall, på väg på återträff.

Jag är lite tidig till fiket - Eller mina vänner lite sena, döm själva, så jag tar en kopp kaffe och sätter mig och spanar.
Inte mycket folk ute och rör på sig, fast innan jag satte mig kom det fram en backpackertjej och frågade efter vägen till en telefonautomat. Tydligen kunde de inte hjälpa henne på fiket, men jag drar mig till minnes att det fanns en på stationen.
Sånt händer alltid mig, att folk kommer fram och frågar saker..

Folk börjar droppa in och vi tar varsin kall o trevar oss fram lite.. jobb, partner, bostadsort..?
Konstaterar snabbt att folk i stort är desamma som innan. Lite äldre, men inte synbart.

Vi bestämmer oss för att åtar ta parken i besittning och breder ut oss med kylväskor, ölkassar, cigg.. Caspers påfund, han gillar röka på fyllan, dansken =P
Någon har med sig en plunta whisky.. En i sällskapet har vart yrkesmilitär, två poliser, jag student o en kontorsman i karriären. Det snackas mest polisiära ärenden och man märker tydligt att vissa vill ta kommandot och styra med de andra, inte handfast men subtilt. jag visslar tittar på förbipasserande och tar en cigg. Frestande de där jävlarna, sålänge det är på den nivån att ja tar en då och då så må det vara hänt..
Jag återgår till konversationen. Typiskt grabbigt.
Det börjar bli dags att dra, så vi går till lokalen som är bokad för kvällen.
Standard, lövad entré, välkomstdrink efter att vi alla kramats, tipspromenad..
Jag noterar att tre går med magen i vädret o de flesta av tjejerna har redan en knodd eller fler.
Tänker på filmen klassfesten.. "Ta det platta Berra" ekar i mitt huvud. Är det så det skall bli? En kukmätartävling med skryt och spelat intresse, där alla faller in i roller?

Jag konstaterar snabbt att folk hittar sina gamla grupper iallafall. Det leks, det äts och folk berättar vad de jobbar med och så vidare. En tjej i klassen har värsta chefspositionen på ett mjukvaruföretag - det hjälper inte, här är hon åter igen den lite tysta tjejen som rörde sig i utkanten av de andra häftiga. Jag antar att hon har pondus på sitt håll numera. Jag hoppas det för hennes egen skull iallafall.

På det hela taget är det en trevlig kväll iallafall, de flesta pratar med varandra även om det är lite si och så med vad man har gemensamt. Vår gamla klassföreståndare är inbjuden. En polare är lite plump och kritiserar hennes lärostil och annat, jag skäms. Tänker håll käft det är inte mycket att vinna på att ta upp det efter tio år.. Jag avskyr sånt.

Hemfärden blir rätt tidig. Vid det här laget har vissa avvikit och de som är kvar börjar bli fulla o skräniga. Iallafall vissa av dem. Måttet är rågat när en polare efter att ha haft en diskussion med en tjej i klassen försöker övertala mig att hångla med honom för att visa att killar kan kyssa andra killar på ploj som polare.
Inte min kopp te, sorry men det är din mess, jag tänker då fan inte hångla med nån killpolare för att denne av någon mystisk anledning fått för sig att bevisa detta för nån tjej i klassen.
Precis där känner jag att det är dags att be om notan och lämna denna klassfest bakom mig.

Så var återträffen avklarad.
Tio år till nästa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0