Karlskrona - Lite utförligare.

Tänkte försöka visa lite vad jag fick se på korta promenade runt i Karlskrona. Jag hade ingen kamera med mig så ni får hålla tillgodo med vad deras turistbyrå har att erbjuda!

                              

Trefaldighetskyrkan på Karlskrona stortorg. Märklig låg byggnad som delar torg med en annan kyrka... Fredrikskyrkan. Josefine berättade att kyrkan som bara har två torn (svårt att se på bilden) egentligen skulle få fyra torn, men varje gång man försökte bygga två till hände olyckor där folk skadade sig eller dog. Därför trodde man en förbannelse vilar över den, och nu låter man kyrkan ha bara två torn. Vacker var den iallafall!


 
Här ser vi ett världsarv, klockstapeln i Karlskrona. En cool byggnad!

                                  
Kruthusen godnatt och godmorgon har sin egen historia!
Det sägs att två fiskargubbar möttes en morgon då den ena hade gått på grund. Den som låg i fritt vatten hade seglat vidare utan att hjälpa sin fiskarkamrat och sagt: -Godmorgon!
På kvällen hade istället det motsatt skett, varpå den andre fiskaren seglat vidare och sagt: -Godkväll.
Därför kallas de båda kruthusen för godmorgon och godkväll.

Rosenbom
Utanför Amiralitetskyrkan står herr Rosenbom. Lyft på hans hatt och ge han en slant!
På pergamentet i hans hand står det:

Ödmjukast jag Er ber

Fast rösten är nog matt

Kom och lägg en penning ner

Men lyft uppå min hatt

wårda om den fattige

Kon.Dav. 41:2

Klart man inte kan motstå att ge mannen en slant.

Vi kollade även in Örlogsbasen på håll men det finns inte så bra bilder på den.

Det var min lördag i lite mera detalj!

Kan vara något jag missat, men iallafall.

Det var det för nu!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0